Friday, August 29, 2008

Jejak Rasul...Menyusuri gua Hira'

Assalamualaikum..

Alhamdulillah,pd hari Rabu yg lepas aku berkesempatan ke makkah utk menunaikan umrah..kali rombongan kami semakin besar..36 org..termasuk member2 yg baru smpi..Pawi,Roy,Dino,Hamdan,Khalid,Jais,Mat Zin,Sanusi dll..1 MPV dan 5 buah keta digunakan utk mengankut kami semua..
Yang menariknyer, perjalanan kali ni akan menziarahi Gua Hira', tmpt di mana Rasullulah berkhalwat(bersendirian) & mula2 menerima wahyu dr Allah Swt..mujurlah ada Ustaz Abd Rahman memberi bimbingan dan menceritakan serba sedikit sejarah di tmpt ini..Kawasan gua ini terletak lebih kurang 8 km shj dari MasjidilHaram..Puncaknye lebih kurang 2500 kaki dr paras laut..Drpd wahyu pertama yg Allah Swt turunkan telah menunjukkan betapa pentingnya ilmu buat seseorang insan..ilmu jugalah yg membezakan antara seseorang..oleh itu tuntutlah ilmu sehingga ahkhir hayatmu..Di kaki gunung ini jugalah Rasullullah pertama kalinya melihat Jibril dlm keadaan rupa asalnya..Semasa aku nak mendaki gunung ni hingga ke puncaknye..menggigil satu badan..peluh jgn cerita la..brape kali masuk "Pit Stop" punya la azab..rasa mcm nak patah balik aje..namun alhamdulillah berkat kesabaran,akhirnya smpi juga aku ke tmpt yg dituju..Cuba bayangkan bagaimana isteri Rasullullah,Siti Khadijah mendaki gunung ini utk membawa bekalan makanan buat Rasullullah..begitulah tabah hati seorang wanita yg bergelar isteri..masya'allah.
Sekianlah coretan aku buat kali ini...renung-renungkan..insya'allah berjumpa lg di lain masa..Wassalam...

8 comments:

Dida... said...

Salam..

La.. korang gi gua hira' siang ke? patutla ramai orang.. lain kali, cuba naik lepas solat isyak... dlm kol 11 mlm gitu.. Kalau ada rezki, ko akan dpt solat sunat dlm gua tu dgn tenang.. Perasaan dia.. MasyaAllah ko akan tahu sendiri..Peluang mcm tu, bkn senang nk dpt.. hati nk kna kental.. yg penting sabar..

Dida... said...

Kalau x silap aku, ketinggian gunung utk smpai ke Gua hira' tu lebih kurang 1863 kaki dr paras laut.. mencungap gak nak smpai dkt atas tu.. dkt2 puncak tu ada plak warung meniaga mknn ringan dan minuman sejuk siap ais lagi.. (kalau ada lagi la..) Apa2 pun.. Syabas! sbb korang dah smpai sna.. wanita tua dlm gmbar ko tu pun ble smpai, apatah lagi korang yg masih muda dan tegap ni.. teruskan lagi penjelajahan korang di tempat2 bersejarah yg lain.. smoga bertambah keimanan..

skrol said...

G mlm kang tak nampak jln laks..skang bulan tgh golap..tak de sorang pun yg dpt smbyg kat dlm..very pack..cause mase pegi tu hari Jumaat..Alhamdulillah semua dpt naik ke puncak..yg paling aktif skali = Abg Uda..pastu balik semua sakit betis..hahaha..klu yg tua pun smpi apatah lg pompuan yg muda...hehehe
Next time klu ade peluang kita org nak naik skali lg..insya'allahtang ketinggian tu aku pun tak brape sure..tp yg aku tengok depa dok spray kat batu tu = 2500ft..

Dida... said...

Boleh... next time prepare la bila nak pegi, bawak torchlight sekali. Kalau x caya tanya uda sbb kiteorang penah gi sna malam. Msa tgh mendaki tu, kiteorang ditemani seekor kucing (naik & turun).. Bkn nak mbangga, tp nak berkongsi pengalaman tentang kebesaran Allah. MasyaAllah, sungguh manis pengalaman tu.. emm.. tenkiu eh sbb bg uda guna h/phn ko smlm..

skrol said...

eemm mcm tu eh..insya'allah klu dpt g mlm mmg lagi best..what friends for..that's ok..bila ko nak dtg sini..? berpisah la kitaorng ngan Uda..One of the kecoh person in our home..huhuhu...just kiddin..hehehe
anyway u're welcoming here..

limboz said...

salah la bro, lain kali mase ustaz rahman beri brifing jgn bebual layan lebih.... isteri nabi muhammad saw siti khadijah bkan nye siti hajar dol. siti hajar tu isteri nabi ibrahim moyang atas moyang nabi muhammad. commit bro. STO

Possum said...

Salam buat semua member2 selamat berpuasa.Mana yang jumpa aje.

skrol said...

Assalamualaikum..wei Tapo,idup lagi rupanyer..slmt berpuasa...amacam,jd tak nak merantau..?? bersara la jd genster Tiram tu..