Friday, July 4, 2008

Hijrah di alaf baru

Assalamualaikum..bertemu kembali.Saat yg dinantikan telah pun tiba..tepat jam 3.30 ptg 04.04.08, aku menerima satu panggilan dr Kak Rosnah ( Thinkplus )..katanya tiket penerbangan aku ke Saudi Arabia dah confirm..pd hari Isnin ni 07.07.08...terperanjat kejap..tp syukur Alhamdulillah penantianku dah berakhir...Kira-kira 2 hari jer lg aku akan bertolak ke sana..perkara pertama yg terlintas di fikiran adalah (alamak sempat ker ni..???) Fikir2 balik ape yg susah sgt..lipat kain baju lebih kurang,peralatan yg perlu lebih kurang, sumbat dlm beg..settle..Yg pentingnya pada aku adalah org ( keluarga ) yg nak ditinggalkan di sini..cukup ke duit yg ditinggalkan..cukup ke keperluan yg ada..bleh ke dia org survive tanpa aku @ bleh ke aku survive tanpa diaorg..??? Tp keperluan utk diaorng aku dah settlekan lebih awal..Insya’allah..jika pemergian ini atas tujuan yg ikhlas, segalanya akan diaturkan dgn baik olehNya...
Mengimbas kembali 10 tahun yg lalu..masa aku mula2 nak dtg keje ke Pasir Gudang, bawa satu beg ajek..duit rm 300 ( itu pun pinjam ngan mak aku )...sedih klu difikirkan balik.(mase tu masih seorg lg yek..klu sekarang...??? ) Tapi kerana niat ikhlas nak cari rezeki..dpt jugak aku bertahan..Trima kasih aku ucapkan pd Titan,terutamanyer senior2 aku yg telah bnyk mengajar aku tentang kerja & kehidupan.. sesuatu yg tak dpt aku balas dng wang ringgit ( tak mampu ..hehe )..smg mereka semua akan dpt balasan yg setimpal & Berjaya dlm hidup masing2..insya’allah...
Satu pesanan dr arwah abah yg aku pegang smpi ke hari ni..” pendapatan kita ni klu dikira secara matematik,mmg tak cukup jika ditolak dgn segala keperluan,tp jgn lupa yg semuanya itu bukan hak kita sendiri..bagilah kpd yg memerlukan terutamanye ibu bapa kita (walaupun sedikit)..” jgn lokek utk bersedekah...keberkatannya @ pulangannya akan kita perolehi tanpa kita sedari..itu pasti!!! – ...renung-renungkan.....
Doakanlah agar hijrahku kali ini ke arah yg sesuatu yg lebih baik utk masa depan cemerlang... Insya’allah..wassalam..

9 comments:

msafawis said...

xpSelamat Berhijrah....ALL THE BEST....thanx for makanan tuu..

The.B.crewz said...

bro sk, semenjak nk gi arab ni keinsafan dan kesedaran mula meyelinap di dlm sanubari lu la... mudah-mudahan lu mendapat keredhaan dari NYA....

Unknown said...

salam bro,semua brg2 dah dibungkus bangkaskan ker!!slmt dlm perjlnan yg jauh nii...jgn lupe mrwk kat sini & stanbykan bilik utk aku nanti.....

skrol said...

tak lah bro..layan lebih kot..ahh tahan la sorng-sorng bawak bungkus,
To pawi..ape la sgt satay tu..nanti kat sana kita mkn kambing panggang sorng sekor..amacam..???
Thanks Bro Raz..Peminat no.1 blog aku..hehe..bila nak aktif balik dlm arena paku-memaku nih..??
To Bro Shahir..ape yg susah sgt lu kasi perm 1x,pastu rebonding 1x..kasi hightlight skit..settle..
Mr Wk bleh pegi ker..?? mmg sehelai sepinggang la terkais-kais hahaha..

Beejan said...

Narrated 'Umar bin Al-Khattab: I heard Allah's Apostle saying, "The reward of deeds depends upon the intentions and every person will get the reward according to what he has intended. So whoever emigrated for worldly benefits or for a woman to marry, his emigration was for what he emigrated for."

cherry_nonie said...

ermmm...hye brother in law,at last pegi gak arab kn...dun worry,insyALLAH everthing will be fine...biaselah sometimes nak archieve gud thing kena sacrifice...as u said,yg penting niat ikhlas kn...so i wish all the best n take care urself..mata tu jg ek, jgn jeling2 kat arab gurls...hehe

Zuraili said...

Ah lan wa sahlan ....
Selamat datang ke Yanboq....
Moga apa yang dicitakan InsyaAllah akan tercapai ...

leman said...

Salamm....
Selamat datang ke Yanbu.
Jgn risau, aku dah siapkan kerja utk kau orang. Bila sibuk, tak lah sedih sangat.
Rasa nak menitik air mata aku baca rintihan hati kau skroll.... Sambil masak bubur kacang ni, sempat juga aku bagi komen kat blog kau ni. Anyway tahniah kerana berkekuatan menyambut cabaran... Marhab bikum Fi Yanbag Ertinya: Selamat datang anda semua ke Yanbu!!

skrol said...

kat sini nak nampak pompuan pun susah R...Thank to all senior malaysian in Yansab..bg panduan kat kitaorg yg baru nih..!!!
Hai man..mata pun tak leh nak ekjas lg dah siap keje utuk kitaorg ka..??