Saturday, July 26, 2008

Tetamu Allah..

Assalamualaikum....Sabtu....260708.

Pd tanggal 24.07.08 hari Khamis yg lalu..aku telah dijemput oleh Allah swt sbg tetamuNya di Baitullah..masya'allah..tak pernah terlintas di fikiranku utk smpi ke sini..
Rombongan ke Makkah kali ni disertai oleh kami serumah 13org + 4 org member dr Natpet + 1 mutawwif(Nazir) & 2 org tourist guide (Nasreen & Wan Azmi)..Perjlanan bermula pd hari Rabu 230708 kul 10.30 mlm.Kami menaiki 2 buah Mpv + 1 keta..lebih kurang kul 12 mlm kami dah slmt smpi di masjid tmpt bermiqat iaitu di Johfah..kena teh panas dulu serta beli skit keperluan,then trus pi mandi sunat ihram,pakai ihram & solat sunah ihram. Setelah semua dah siap,kami berkumpul dan sama2 berniat ihram..Perjalanan menuju ke Baitullah diteruskan diselangi dgn bacaan Talbiyah..masing2 tak dpt tido,semangat berkobar-kobar..di kepala aku dah terbayang Kaa'bah..bila la nak smpi ni..
Lebih kurang jam 3 pagi kami dah memasuki kawasan Tanah Haram..Nazir pi check in di Dar Al Tawhid Inter-Continental Hotel..Setelah semuanya settle,kami semua melangkah ke dalam Masjidil Haram..masa ni aku tunduk jer..berdebar-debar..nak ambil feel..bila dah smpi ke tangga nak turun tu,Nazir cakap kita dah smpi depan Kaa'bah..pelan2 aku pandang ke depan.. Masya'allah..Kaa'bah dah ada betul2 depan mata aku..Sebak jantung aku..tak sangka insan yg hina ni dah menjejakkan kaki di sini..ternyata Allah itu Maha pemurah..lg Maha mengasihani..Tanpa membuang masa kami terus buat Tawaf Umrah,solat subuh skali..betul2 depan Kaa'bah..masa ni la tanpa aku sedari air mataku mengalir..entah knp..mungkin rasa terlalu bertuah dpt ke sini..klu tak keje kat Saudi ni,tak tau la bila smpi..Selesai Tawaf, smbg pi buat Sa'ie..habis jer terus bertahalul..sblm balik ke hotel,singgah bercukur rambut dulu..licin habis..1st time in my life..mcm baru dilahirkan semula..hehe..
Tu la serba sedikit pengalaman aku buat umrah yg pertama...bnyk lg cerita & pengalaman di sini,tak larat nak tulis dah..insya'allah..aku akan smpi ke sini lg ..jumpa lg kemudian hari...daaa

No comments: